Alla inlägg under oktober 2014

Av Amanda - 31 oktober 2014 18:19

Igår var jag, mamma, pappa, Gabriella och Esmeralda på Lights In Alingsås. Jag tog några bilder, vissa bättre än andra.

                                                                 

Av Amanda - 28 oktober 2014 21:45

Så jag har inte direkt haft något att göra idag. Som sagt så är jag sjuk. Men jag har typ hostat för mycket, så nu när jag hostar och eller skrattar, får jag ont vid bröstet. Så jag har trott att jag skulle dö några gånger idag. Men mamma och pappa tror att jag har fått något som inte går bort förens kanske 1 månad... Vet inte vad de kalla det för.

Men i alla fall, jag "surfade" på Youtube idag. Kollade på gamla "Släng Dig I Brunnen" med Johan Gland, David Batra, Magnus Betnér mm. Och det som slog mig mest var: "MEN HAN HAR JU HÅR!!!" Magnus Betnér alltså.

Först märkte jag hur dumt allt lät, alla har väl hår? Men sen märkte jag att jag blev ännu mer dum.. Då dök fler frågor upp. " Vad hände med det? Ranade han bort det? Eller sluta det bara att växa?"

Sen var det ju "bra" har han hade, liksom det var lagom.

Av Amanda - 27 oktober 2014 14:42

Min mobil har kommit! Mitt sim-kort  är dock för stort. Men ändå, den funkar. Och man kan ju fortfarande kola på youtube klipps, vi har ju wifi. Men ja det va la det.

Av Amanda - 26 oktober 2014 20:30

Så något som har varit ganska mycket babbel om den senaste tiden har varit EBOLA. Men det är inte så många som vet mycket av den. Så jag tänkte skriva lite fakta av den. Av det jag vet:


Det finns 5 typer av ebola Zaire, Sudan, Côte d'Ivoire, Reston och Bundibugyo ebolavirus. Ebola är en av de mest dödliga virus. De som har viruset måste behandlas på de laboratorier som har den högsta skyddsklassen, nämligen skyddsklass 4. Viruset angriper en blodkärnas insida och sprids ut med blodet. Dödligheten är 50-90%. Det första fallet av ebola hände i Zaire, och fick namnet ebola efter floden Ebola. Detta skedde år 1976 och 318 människor drabbades av sjukdomen, varav 90% dog. Det skedde i centrala Afrika. Ebolaviruset Reston drabbade också apor med ursprung i Filippinierna, men har då ändas drabbat apor.  

 

Sen vet jag inte så mycket mer.

Av Amanda - 26 oktober 2014 19:49

När man är sjuk och har ont i halsen brukar vi ofta ha Läkerol hemma. Men det är inte så hjälpsamt. Det finns flera varianter av Läkerol, men jag tror inte att smaker avgör om det hjälper eller inte. Personligen så tycker jag att de är godis, som kan i vissa fall leda till en trög mage. Men sen beror det på. Är det bara att man är lite hes kanske det faktiskt hjälper. Men gör det extremt ont i halsen, så lär det inte hjälpa över huvud taget. 


Ganska roligt dock, att jag, när jag var liten, tyckte att det var kul att vara sjuk.  Man slapp ju gå till skolan. Men nu, när jag går i 9:an. Så vill jag inte vara sjuk! Det känns som att jag missar så mycket. Det finns så mycket som man ska kunna inför de nationella proven osv. Sen vill jag inte missa något prov eller så. 


Men ja, vad är Läkerol för dig?

Av Amanda - 26 oktober 2014 12:51

I två veckor nu, har jag bara lämnat facebook. Den första veckan var jag inte inne på facebook fören på söndagen. Samma sak gäller med denna veckan. Anledningen till varför jag gör som jag gör är för att jag ofta var inne och gjorde quizzes. Vilket tog en del av min fritid. Inte för att jag hade något att göra, men ändå. Sen "stötte jag på" ett klipp. Det klipet inspirerade mig till att skära ner på dator tiden och bara leva i nuet. Vara mer social med min familj. Hur ska jag våga flytta hemifrån (om några år), om jag bara känner till internet världen? 

Grejen är att det han säger är sant. Visst sociala medier är bra när man ska ha kontakt med folk som bor flera timmar ifrån oss med flygplan. Men ska vi verkligen ha bättre kontakt med dem, än dem som bor bara några mil ifrån oss? Jag har märk under tiden jag har använt min gamla Sony Ericsson, att jag har blivit mer social. Jag vågar mer! Att inte använda facebook hjälpte mg också. Genom att inte använda facebook slipper jag höra en massa skvaller som inte är sanna. Inte för att låta konstig men jag skulle faktiskt vilja skriva ett brev till någon mer än bara ett sms. Det skulle vara roligare. Men aja. Någon gång skulle jag vilja testa att inte använda facebook på en månad. Jag känner någonsom har klarat det, så varför skulle inte jag det?

Av Amanda - 24 oktober 2014 21:34

Höstlovet har börjat! Sorry för att jag inte har gjort ett inlägg sen senaste gången jag gjorde ett inlägg... Vilket jag inte vet när det var. Men i alla fall. I går var vi och badade med skolan eller klassen snarare sagt och 92B. Det var andra gången i år jag badade. Med tanke på min armbåge. Jag fick inte ont som i att jag inte klara det. Men jag kände ju att det var jobbigare för min vänsterarm en högerarmen. Men det gick i alla fall bra. Men vi gick dock övertid. Vilket jag inte gillade, för det är andra veckan i rad det händer. 

När jag kom hem så hände dock en liten mindre rolig grej. Det var så här att jag skar bröd, och så råka jag skära mig också. Inte allvarligt, det blev inte så djupt, men det som jag inte ville var att mamma skulle få reda på det. För hon sa ganska tydligt att jag kunde skära mig om jag höll brödet såå  jag gjorde, vilket jag alltid gjort. Men i alla fall, så gick det ju bra.

Idag hade vi Teknik förhör, jag vet inte riktigt hur det gick,  men jag antar att jag kommer få minst E i alla fall så hoppas jag det! Jag fick dock sluta tidigare för att träslöjden var inställd. Med tanke på att jag typ sov hela bussresan hem, så tror jag inte att jag skulle klarat att gå till 15:20 idag. Nu sitter jag här med en rinnande näsa och är förkyld. 


Jag har ju inte lite att göra på lovet heller, jag ska öva på mitt SO prov som blev framflyttat till den 4/11 v 45 alltså. Sen har jag tagit med mig matte boken hem. Sen har jag ju "mitt jobb" som mammas sekreterare. Det är inte så mycket av ens sekreterares jobb dock... Inte jämfört med det man gör i skolan, skriver ner vad som sägs på klassrådet. Ja, jag är sekreterare i min klass, ingen annan vill ju vara det. Dessutom kan det vara kul att sitta där och se hur lärarna behandlar en som om man var en "VIP". Men efter som att jag ALDRIG har varit sekreterare eller ordförare för den delen, så visste jag ju inte vad jag skulle göra, liksom Vad är så viktigt så att jag ska skriva ner det?  


Sen har jag börjat kolla på Marvels Agents Of S.H.I.E.L.D Vilket är en ganska grym serie. Personligen så gillar jag Sky mest. Hon är ju bara bäst! Sen är väl Fitz okej, mest på grund av hans dialekt och hans hjärna (att han skulle kunna få Nobel pris för att han är så smart, sen skulle väl Simmings också få en, de är ju ett team).


Min mobil har inte kommit än, så jag får stå ut med min Sony Ericsson ett tag till. Men jaja, den kommer la någon gång i början av nästa vecka eller i slutet av denna.  Sen har jag börjat lyssna på Sum 41 av någon anledning också, vet inte varför, jag gillar "In Too Deep" och "Crash" mest.


     

GOD NATT! 

Av Amanda - 20 oktober 2014 18:20

Så den senaste tiden har jag använt min gamla Sony Ericsson. Men i går "vann" mamma en Sony Xperia S till mig på tradera. Det tar väl ett tag  innan den kommer på posten, men ändå! Jag kommer att ha en telefon som inte dör efter bara 1 minut. Sen är den ju begagnad, men det gör ju inget, har ärvt ganska mycket. Många kläder har varit pappas eller mammas. Min säng var pappas  en gång i tiden. Han sa för typ 3 år sedan att de kunde köpa en annan, men jag är för fäst vid den, men hann köpte dock en ny madrass. 


Vet inte vad jag ska skriva om.

Presentation

Jag är en tjej vid namn Amanda.
Jag älskar One Direction och 5 seconds Of Summer. Jag kan skriva om saker som jag är intresserade av och om saker som ointresserat mig helt och hållet. Vissa inlägg är kortare än andra, beror helt på hur lat jag är.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Vad går/gick/ vill du gå för program i gymnasiet?
 Barn och fritid
 Vård och omsorg
 Fordorn och transport
 Industri
 Handel
 Ekonomi
 Samhäll
 Natur
 Teknik
 Estet musik
 Estet teater
 Estet (annat)
 Annat program

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards