Alla inlägg under mars 2015

Av Amanda - 19 mars 2015 15:29

Som jag tidigare har sagt så hade vi NP C i svenska. Till min lättnad fanns det med att man kunde välja en novell.  Så jag valde det. Dock skulle ett djur ha betydelse i novellen. Så jag valde att en hund vid namn Blixten (Border Collie). Det som gör att han har en stor betydelse var att han kom väldigt nära Amy, som han också räddade livet på!

Men jag är nöjd med novellen!


Sen har vi matte prov imorgon! I procent, det är jag ändå ganska bra på. Men min hjärna är som en smält glass! Jag är så sjukt trött, och orkar knappt någonting. Men det är bara att öva på matten, göra so, kemi och eventuellt engelskan. Engelskan är bara en fördjupning.


EN HELT ANNAN SAK!

 

I morgon så fyller jag 16 år!! 

SÅ SÄTT PÅ ER SÄKERHETSBÄLTENA, FÖR HÄR KOMMER JAG!

Av Amanda - 18 mars 2015 15:59

I morgon har vi NP C, vilket är skrivuppgiften. Jag hoppas verkligen att novell är ett av alternativen. Jag skriver det hela tiden och vet vad det är! Visst finns brev med så går det också bra, men det är typ bara de texter jag är 100 på!

Men vi får la se vad det blir!

Av Amanda - 17 mars 2015 19:17

Så, jag hade nationellt prov B (läsförståelse) idag. Det var ganska okej om man jämför med det gamla vi övade på.

MEN som det brukar göra ganska ofta nu i samhället, så kom det ju svordomar här och där. 

DETTA TYCKER JAG INTE OM

  1. Ska man inte förstärka sitt ordförråd?
  2. Det finns faktiskt vissa som inte svär. Därför blir det inte lika roligt att läsa texten.
  3. De som har svenska som andraspråk, gör ju också samma test, ger inte det fel signaler? Det är jättemånga som svär i min klass, då sa vår fröken "Hur många har svenska som andra språk?" Och ett par räckte upp handen. Så fortsatte hon "Är det då inte lite dumt och korkat av er andra att använda de orden. Det är ju inte det finaste, eller hur?" (Hon kanske inte sa så på pricken, men något i den stilen)
  4. Som jag sa så finns det dem som inte svär. Många av dem är kristna, vissa får absolut inte svära i hemmet, så varför i skolan? 

Själv så svär jag inte, jag vill inte, men jag har också blivit uppvuxen med att det är fult, och att jag inte får. Jag tycker det är obehagligt. Sen visst jag bryr mig inte inte om det står i texten, jag hoppar bara över det. Men när man ska skriva av vad en person (citera), så blir jag smått obekväm. I vanliga fall ändar jag ordet till något annat. Men nu så ska det ju vara så som det står i texten.


Jag accepterar att folk svär, men borde inte dem acceptera att jag inte svär, och vill inte känna mig tvingad till det heller!?!


Jag skiter i om det finns svordomar i vanliga böcker, men måste de finnas i nationella prov? Vad händer med dem som går på en kristen skola? Får det en renare version av den alla andra får?  I en kristen skola så ska man ju inte svära, så skulle det verkligen vara lämpligt att ge ett prov där det förekommer svordomar?


Hör väldigt ofta (både inom och utanför familjen) att de som svär har ett dåligt ordförråd. Då ska man väl bygga upp den istället för att ha den på samma nivå? 

Av Amanda - 15 mars 2015 17:16

Jag känner mig rätt fullbokad. Jag har två nationella prov och ett matteprov nästa vecka + spanska glossor.

Känner att jag inte riktigt hinner med. I höstats var det ganska lugnt, hade knappt några läxor, prov hade jag, men de var ju inte på varandra.


Jag fattar inte varför allt behöver komma nu! Det känns som man inte slutar skolan fören man går och lägger sig (förutom på fredagar då jag inte kommer hem fören vid 10-11 tiden).


Sen eftersom att jag har 2 nationella prov i svenska, så satsar jag ju mer på det än matten. Eller så satsar jag lika mycket och skiter lite i spanskan. Men det är ju heller inte bra. Sen måste jag och Maija göra idrottsuppgiften. Egen lektion, aja vi slipper ju att göra den så vi kan göra den hur svår som helst.


Men aja, kanske ska göra matte nu. 


¡Adios Amigos!

Hej

Av Amanda - 4 mars 2015 17:46

Okej, så jag har varit MIA det senaste. Men nu är jag tillbaka och ska försöka komma igång med berättelsen jag påbörjat  

På fredag kommer jag att ha mitt första nationella prov, muntligt i svenska! Allt för mig!

Presentation

Jag är en tjej vid namn Amanda.
Jag älskar One Direction och 5 seconds Of Summer. Jag kan skriva om saker som jag är intresserade av och om saker som ointresserat mig helt och hållet. Vissa inlägg är kortare än andra, beror helt på hur lat jag är.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Vad går/gick/ vill du gå för program i gymnasiet?
 Barn och fritid
 Vård och omsorg
 Fordorn och transport
 Industri
 Handel
 Ekonomi
 Samhäll
 Natur
 Teknik
 Estet musik
 Estet teater
 Estet (annat)
 Annat program

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards