Direktlänk till inlägg 10 januari 2016

2016

Av Amanda - 10 januari 2016 21:12

Det är nu 2016, jag ska i vår bli 17 år. Jag har från och med i vår levt i 17 år på denna jord. Jag är inte gammal, inte liten men väldigt ung. I de 16 år jag left nu, har jag gått igenom mycket för en snart 17 årig tonårstjej. Jag har haft många vänner, men få som jag verkligen litat på. Jag har fått hat mot mig, från yngre, äldre och jämnåriga. När jag säger har så menar jag många saker. Det kan vara att jag varit mobbad, min mobbning var mer den typen av att de inte visste vad de gjorde. För dem var det bara ett skämt, inget som skulles ta allvar. Jag var bara annorlunda, uttalade mina 's' och 'r' på ett annat sätt. Man hör vad jag säger, men det är annorlunda. Jag kan säga både 's' och 'r'. Jag kan dock inte göra rullande 'r'. Det var det jag var mobbad för i de "unga" åren mitt uttal. Sen kan det varit hat som att man säger något bara för att man själv inte gör så. Här är det mer folk som inte kan förstå att folk är olika. Det är mer kommentarer. Från någon som är yngre kan det vara att man blir påpekad som gammal, för att man gillar andra saker som är riktade mot de "äldre". Från jämnåriga kan det mer vara kommentarer om t.ex musiksmak. Jag gillade Darin väldigt mycket som barn, när jag säger barn menar jag i ca 6 årsåldern. Men de andra i min ålder gillade honom inte. Jag minns när de pekade och skrattade "haha du gillar Darin" Sen brukade de lägga till "Han är inte ens snygg" Samma sak gäller Hannah Montana, det var i typ 3:an-6:an. Men om man säger så här min favoritlåt då av Darin som än idag är en av mina absoluta favoriter är "Be Who You Wanna Be". Jag är ganska säker på att den 6 åriga jag inte förstod vad han sjöng om. Det jag gillade då var att barn var med och sjöng. Men nu, som den 16 åringen jag är och lyssnar på texten. Så är jag ganska stolt över den lilla glada flickan jag en gång var. Han sjunger ju om att man kan bli vad man vill. Jag vill bli väldigt mycket här i livet. Jag vill hjälpa människor, inte på ett sätt som att jobba i vården. Jag vill hjälpa människor med deras liv, få de att se det positiva i saker. Väldigt många klagar över deras liv, att de inte är på rätt ställe osv. Men det är inte så svårt att lösa detta. Du måste ta DITT liv i DINA EGNA händer. Jag vill inspirera människor, jag vill få människor att må bra. Jag vill helt enkelt ta ut skiten ur denna värld. Vi lever i en värld som just nu går framåt, med detta menar jag att många fler accepterar homosexuella. Vi är mindre rädda för det vi inte känner till. 

 

Dock så finns det en stor himla negativitet i världen, full med elände och krig. Jag vill inte att det ska vara krig, jag vill inte att man ska vara osams. Visst man kan ha olika åsikter om saker. MEN VISA RESPEKT! Bara för att han eller hon inte vill samma som du eller har samma perspektiv, betyder inte att de inte tillhör våran värld. Vi är födda olika, alla är vi unika på våra egna sätt. Vi behöver inte sprida hat. Jag tror personligen att människan inte är född med ondska, man vet inte mycket som spädbarn. Hat är något man lär sig. 

 

Den äldre generationen går in här, inte alla men många av dem. De som inte är så accepterande av det som är annorlunda. Något jag personligen har svårt för. Är när en kristen säger att det är fel att vara homosexuell osv. Att det är en synd. 

Står det inte i Bibeln att man ska älska sin näste? Så som det står att man inte ska mörda. Jag vet att många säger "Love the sinner not the sin". Men även om de säger detta, så behandlar dem de inte rätt. 

 

Men åter igen det är 2016, ett nytt år. Ska jag vara helt ärlig så har vår värld kommit väldigt långt under mina snart 17 år. Jag hoppas att när jag har barn någon gång i framtiden så kommer dem att växa upp i ett tryckt universum. Sverige är ett tryckt land dock, men jag vill att den tryggheten vi har, ska finnas för alla. 

 

Dock kan man bli lite orolig, när det gäller den där Trump gubben. Hela den grejen med muslimer alltså. Jag får känslan att han är denna generationens Hitler, bara mindre kraftfull.

 

Att bro på muslimer och andra "kategorier" människor faller under. Hella denna skiten är som om man skrev en uppsats eller något. 

Man har en Titel i detta fallet kallar vi det Människa. Sendan har vi några under rubriker. Självfallet en massa text också.

 

Människa

 


Människan har under en lång period kategoriserat varandra, detta för att visa vilka som är "annorlunda". Men är vi egentligen så olika? Jag menar jag kan säga massa underkategorier vi hittar inom kategorin 'människa'.

Vi har några som dessa:

Muslim

Kristen/Katolik/Protestant/Ortodox

Jude

Vit

Svart

Asiatisk

 

 

Förr i tiden hade vi klassamhället. Idag tror jag att många skulle säga att vi är glada att inte längre ha kvar adel, kung (styrande kung) osv. Men allt detta som du kan se över, är exakt samma sak fast på en mycket extremt större skala. 

Förr, men det förekommer även idag. Så klassade man svarta som mindre värda, vita hade mer värde och mer rättigheter. Allt bara pga en hudfärg. 

 

Om det är något som jag alltid hatat och alltid kommer göra så är det orättvisa. Då menar jag den orättvisa som jag personligen tycker är så uppenbart fel att bara den dummaste dåren kunde göra något sådant. Och stämmer det jag säger så finns det många av den sorten i vår värld. 

Det är just den orättvisa när någon klassas som mindre värd. Vi är alla födda till denna värld och vi måste alla hitta ett sätt att samsas. Jag hoppas att 2016, kommer att bli ett av de åren vi ser politisk ändring till det bättre, både inom och utanför Sverige. Jag hoppas att 2016 år det året kriget blir mildare. Jag hoppas att 2016 är ett år där ett frö blir till en rot.

 
 
Ingen bild

Amanda

30 oktober 2016 22:32

När jag läser detta snart 1 år senare är jag så stolt!!! Behövde typ höra detta själv. Det påminner mig om mycket. BTW älskar avslutningen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Omg

Av Amanda - 7 april 2022 13:05

Hahha tydligen så har jag hittat hit igen och OJ vad man skäms!! ...

Av Amanda - 27 augusti 2018 18:44

Tja!    Det var ett tag sedan. Mycket har hänt, på dessa år. Vi kan väl börja med att säga att jag nu är 19 år och jag har dessutom både körkort och bil. Jag tog studenten i år, en härlig upplevelse faktiskt och det som är ännu härligare är att j...

Av Amanda - 30 oktober 2016 22:00

När klockslaget slagit 22:00 vintertid får jag känslan att skriva något här, på "bloggen" jag så sällan skriver på. Mycket har hänt sedan sist. Jag går nu i mitt andra år i gymnasiet det är nu det roliga börjar då man får studera den inriktning man v...

Av Amanda - 14 mars 2016 12:50

När jag skriver detta inlägg så sitter jag i skolans entré och försöker fördriva tiden så mycket jag möjligen kan. Vi har fått nytt schema pga ny engelska lärare. Andra gången vi byter detta läsår, innan har vi slutat så att jag hinner med bussen som...

Av Amanda - 20 januari 2016 23:08


Har påbörjat ett prodjekt på Wattpad ;)    

Presentation

Jag är en tjej vid namn Amanda.
Jag älskar One Direction och 5 seconds Of Summer. Jag kan skriva om saker som jag är intresserade av och om saker som ointresserat mig helt och hållet. Vissa inlägg är kortare än andra, beror helt på hur lat jag är.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Vad går/gick/ vill du gå för program i gymnasiet?
 Barn och fritid
 Vård och omsorg
 Fordorn och transport
 Industri
 Handel
 Ekonomi
 Samhäll
 Natur
 Teknik
 Estet musik
 Estet teater
 Estet (annat)
 Annat program

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards