Alla inlägg under september 2014

Av Amanda - 28 september 2014 12:52

Då har jag nått fram till den fjärde boken av Harry Potter serien. Jag ska försöka att läsa 5 kapitlen om fagen. Då blir jag klar på ca en vecka. Men sen har jag ju andra saker att göra också. Läxor och sådant.


Just nu ska jag öva på so:n och spanskan. Sen ska jag också passa mina syskon ett tag. Vem vet, kanske ska läsa högt för dem? 


Jag vet inte vad mer kan ska skriva. så bye!

Av Amanda - 27 september 2014 20:16

YouTube! 

 

Jag gjorde min första youtube klipp idag... Ganska skakigt, jag vet att inget blir perfekt från första början, men ändå. Aja.

Ni kan gärna kommentera saker ni vill att jag ssak göra. Kanske jag kan dra in till "stan" och typ göra något. aja. Hörs!


Av Amanda - 23 september 2014 17:40

I dag hade vi vårt gymnasier val, vi pratade om poäng och sådant. Vad som behövs för att komma in. Jag vill ju gå en högskoleförberedande linje, så jag behöver ha godkänt i svenska, engelska, matte och 9 andra ämnen. Sen vet jag att samhällslinjen är en tung linje, många läxor och så. Men man får en väldigt bra grund. Jag gillar ju inte No ämnena, men So ämnena. Jag vill ju typ bli polis, skådespelare eller ungdomsledare. Skulle kanske kunna vara tolk. Men jag kan ju bli de genom SA också! Vilket jag är glad över.. Men ja. 

Mycket läxor är heller inget problem, drunknar nästan i dem nu (för att jag har varit sjuk).

Så jag ska göra dem nu!

Av Amanda - 21 september 2014 20:04

Många i min släkt och många av mina vänner dricker kaffe. Jag gillar dock inte kaffe. Te blir det för mig, nu är det så att varken pappa eller mamma gillar kaffe, så ag tror jag har snappat upp det från dem. 

Det är mycket jag har från dem. T.ex min retsamhet på orättvisor (jag hatar när folk t.ex inte blir behandlade på rätt sätt) eller blygsamhet, hur jag tänker, det finns så mycket fler. Men det är EN sak som dem inte fattar att jag klarar det så bra. Språk. Varken mamma eller pappa gillade språk när de gick i skolan, men jag på andra hand. Både gillar det och är bra på det. I slutet av 8:an fick jag B i Spanska, Engelska och Svenska.. Så de har jag väl fått från mig själv. Sen så blir ju -+-=+. Så eftersom både mamma och pappa inte gillade det, så gör jag det. 

Det var väl det!

Av Amanda - 21 september 2014 17:30

Emmas Perspektiv 


Det var lördag. En ny dag i mitt nya liv. Calum, Ashton, Luke, Michael, Harry,  Zayn, Louis, Liam och Niall betyder så mycket för mig. Skulle jag inte ha dem skulle jag inte ha något.

Jag låg kvar i min säng en stund. Kollade in mitt nya rum. Jag bor hos min farbror, faster och kusin. Innan om jag skulle presentera mig, skulle jag bara säga 'Hej, jag heter Emma, 15 år och helt galen.. Men på ett bra sätt förstås'. Nu skulle det bli 'Hej, Emma, 15 år och föräldralös'.


Efter en stund bestämde jag mig för att gå upp. Klockan var 7:30, alla var vakna och vid köket. Jimmy gick dock till sitt rum. Deras.. Jag menar vårat hus har 1 våning och en källare. Huset är dock ganska långt och brett. Jimmy har sitt rum mitt emot mitt. I andra änden av huset har Carlos och Maja deras rum. Sen har de 2 gästrum och 3 toaletter. Deras garage sitter ihop med huset, till skillnad från mitt gamla hus. Köket var inte heller litet.


"God morgon Emma"w Sa Maja med en vänlig röst.

"God morgon" Sa jag. Jag såg ett kuvert på bordet.

"Här ta det. Den är till dig" Sa Carlos och log brett. Jag tog emot det och satte mig ner och gjorde en macka. 

Sedan gick jag till mitt rum. Jimmy satt på min säng med hans största leende någonsin. 

"Jag vet vem som skrev det" Sa han sedan.

"Jaså? Jag kan se att det är Nialls handstil så" Sa jag

"Jag vet också vad han skrev" Sa han och lät ännu gladare.

"Säg det då" Sa jag

"Nä, du får läsa det" Sa han och gick ut. Jag tog fram brevet och läste det. 


Hej Emma!

Jag vet att du inte kommer att ha det lätt. Men jag vet att du vet att vi fortfarande är där för dig. Enda sen förra året har jag vetat att du var perfekt för Calum. Kolla vart ni är nu! :)

Du kanske inte vet det, men sök på Wherever You Are av 5 Seconds Of Summer på YouTube! Jag hoppas detta gör dig glad. Vi och 5SOS kommer hälsa på, på jullov, sommarlov och andra lov. Ditt gamla hus kommer inte säljas till några andra personer. Vi har redan köpt det. Så vi kan vara där när vi hälsar på! 

STOR KRAM NIALL!


Jag kunde inte tro det, jag kommer fortfarande ha kvar huset. Just de. Jag gick till laptop och sökte på klippet. Jag klicka på den höst upp. Den innehöll intervju och låten.

När klippet hade slutat satt jag och log som en idiot.

Jag visste att jag skulle klara mig tills nästa gång de kom till baka.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det var slutet! Hoppas ni har gillat det! Här är deras video (den innehåller inte en intervju): 

Av Amanda - 21 september 2014 16:48

Passar små syskonen!

 

Jag är hemma med 2 av mina småsystrar. Förut så åskade det, jag hade precis blivit klar med pannkakorna då. Sen skulle jag läsa högt ur Harry Potter för dem, men då började en av dem att stoja runt så det gick inte så bra. Nu sitter jag här och de kollar på tv.  Det åskar inte nu.. Men det ser inte så trevligt ut på himlen. Men jag behöver mata kaninerna.. Frågan är om jag vågar. Kanske inte just nu.

 

Wherever You Are Kapitel 25!

 

Jag har skrivit klart det sista kapitlet för hand. Den kommer ut senare i kväll.. Vid 7 tiden skulle jag anta. Jag är ganska glad att det är det sista kapitlet. Nu kan jag fokusera lite mer på mina WattPad berättelser (Jag vill ha dig, bara dig! och Brendon)som du kan läsa på www.wattpad.com/Pandis99   

Det är bara att ta er en titt!

Av Amanda - 21 september 2014 12:32

Emmas Perspektiv 


"Nej mamma gå inte! Inte du med" Skrek jag. Jag åsg hur hon sakta gick utur skogen, där var jag fast intill ett träd. Där hon lämnade mig.

"Emma!" Jag hörde en bekant röst.

"Emma vakna!" Det var Niall. Sover jag?

"Emma vakna snälla!" Skrek han en gång till. Jag började se ett svagt ljus som blev starkare och starkare.

Jag vaknade med ett ryck.. Kollade på Niall, han såg blek och oroad ut.

"Vad hände?" Frågade jag.

"Du grät och skrek" Sa Niall lugnande med en gnutta oro. Han ställde sig upp.

"Klä på dig. Idag är begravningen" Just de. Mammas begravning är idag.


Calums Perspektiv 


"Den är bra. Tror ni vi kan spela in den idag?" Frågade jag de andra.

"Ja då!" Sa Ashton bestämt.

"Du saknar henne va?" Frågade Luke med en tyst röst.

"Ja" Det var en vecka sedan jag såg henne.

"Hon har det säkert bra. Nu går vi och spelar in låten tycker jag" Sa Michael. Vi gick till studion

"rym låt grabbar!" Sa Ollie. Han hjälper oss att spela in låtar.

"Glöm inte att ni ska på en intervju om två timmar" Påminde han oss.

"Nej då!" Sa jag.



Vi var på väg till radio stationen.

"Hej och välkomna till Radio 1" Sa en kvinna vid ett bord. Hon visade vägen till ett rum.

"Härnäst kommer 5 Seconds f Summer. De kommer svara på frågor och presentera en ny låt. Här har vi Calum, Luke, Ashton och Michael" Sa radio gubben.

"Så första frågan. Calum, hur var era två månader i Sverige?" Bra fråga...

"Det var.. intressant, och äventyrligt" Sa jag och börja tänka på allt som hände oss och Emma.

"Det har gått rykten om att en av er inte är singel längre. Vem?"  Jag kände hur jag börja små rodna.

"CALUM!" Skrek Ashton och fnittra.

"Jaså, vad heter hon?"

"Emma. Låten vi, mest jag, skrev är till henne" Jag hörde några busvisslingar.

"Nice. Så Luke. Du gjorde inte något ovanligt under tiden?" Luke var tyst en stund. Allt han har gjort var ju ovanligt.

"Jo, jag var på sjukhus en hel del. Mer än vad jag brukar" Å nej..

"Varför då?" Han kollade på mig.

"Det är privat" Sa jag åt honom.

"Okej Ashton och Michael. Vad gjorde ni?"

"Vi gjorde lite allt möjligt. Men vi badade mycket. Sa Ashton.

"Vi hinner bara en fråga innan låten. Så Mike.. Hur kommer det sig att du inte färgat håret än?" Mike började le, det leendet bara han kan göra.

"Jag har inte haft tid. Men jag funderar på grönt" Sa Michael.

Efteråt spelades låten upp.

"Wow du måste gilla henne, Wherever You Are med 5SOS" Vi höll på en halvtimma.


Nialls Perspektiv 


Allt var tyst. Här står jag med armarna om Emma. Hon gråter, tyst. Det måste vara jobbigt att förlora båda föräldrarna på så kort varsel. Emma sa inte så mycket på hela dagen. Hon är 15 och föräldralös. Bor med sin farbror och ingifta faster, och sin kusin Jimmy.

"Niall?" Jag hörde Carlos bakom mig. 

"Ja"

"Det är idag du åker va?" Han såg nerstämd ut.

"Ja, senare i kväll.. Hur så?"

"Emma har alltid varit glad. Hyperventilera liksom. Men nu.. Hon behöver er, dig. Calum alla helt enkelt" Han sucka.

"Man ser väl inte fram emot sin mors begravning" Sa jag lite irriterat.

"Jag vet men.. Hon mår bättre vid er närvaro" Jag funderade en stund. Sedan fick jag en ide.


"Hallå?" Svarade Calum.

"Hej du. Är låten till Emma klar?" Frågade jag uppiggande.

"Ja, den har redan gått på några radio stationer. Hur så?"

"Jag bara en ide" Sa jag och la på luren.


Senare den kvällen lämnade jag Sverige. Men jag lämnade inte bara landet bakom mig. Jag lämnade en lapp åt Emma. 

_________________________________________________________________________________________

Nu är det bara ett kapitel kvar! Wow, jag började med den i april eller maj.. 25 ganska korta kapitlen på en lång tid.. Men sen skriver jag inte dygnet runt.

Av Amanda - 20 september 2014 16:36

Jag har precis kollat på The Giver, and it was mind blowing! Den var grym, men jag blev dock arg några gånger. Sen gillade jag inte hur det sluta, liksom jag vill ju veta vad som händer efter, med alla de andra.. Hoppas det kommer en uppföljare.  Men det slog mig att ganska ofta så är det killar som är huvudpersonerna. Kan inte en tjej vara hjälten? Nu menar jag inte att Disney inte gör så.. Men fattar fortfarande inte varför folk säger att Frozen var den första filmen som visa att tjejer inte behöver en man för att överleva. Hallå what about BRAVE! Sen har någon annan sagt Mulan.. men har inte riktigt kollat på den filmen helt än. Visst det finns oftast tjejer som "andrahand huvudperson" som jag kallar det. Alltså vi får veta ganska mycket om den tjejen, för hon står nära till huvudpersonen. Men vi får inte en helt klar bild för vad som händer med henne sen


Det jag tror The Giver har för syfte är att det är så många som tycker vi har ett trist liv. Att vi behöver vakna och inse vad vi faktiskt har. Tänk om vi faktiskt levde så som de gjorde. Allt var grått, man bodde inte med ens riktiga föräldrar... Vem vet hur många syskon man kunde ha. Att de inte visste var kärlek var. Helt sjukt!

Presentation

Jag är en tjej vid namn Amanda.
Jag älskar One Direction och 5 seconds Of Summer. Jag kan skriva om saker som jag är intresserade av och om saker som ointresserat mig helt och hållet. Vissa inlägg är kortare än andra, beror helt på hur lat jag är.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Vad går/gick/ vill du gå för program i gymnasiet?
 Barn och fritid
 Vård och omsorg
 Fordorn och transport
 Industri
 Handel
 Ekonomi
 Samhäll
 Natur
 Teknik
 Estet musik
 Estet teater
 Estet (annat)
 Annat program

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9 10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards